Idag besökte vi slummen Kibera. Det går verkligen inte att beskriva hur det var att uppleva det men jag ska göra ett försök. Vi började dagen på en liten skola i slummen. Det var något av det finaste jag har upplevt. Barnen och personalen var så otroligt glada och vänliga. Det fanns en helt annan energi än vad jag är van vid hemma i Sverige. Alla delade med sig, alla var jämnlikar och det viktigaste verkade vara respekt. Respekt för varandra. Jag ville verkligen inte gå därifrån.

Sedan fortsatte vi att gå igenom slummen. Det är svårt att beskriva vad vi fick se, jag har inte ens förstått det själv än. Jag såg vad som fanns framför mig men kunde inte ta in det. Att många människor i slummen var så glada gjorde att besöket kändes bättre. Hur de här människorna kämpar och hållet modet uppe, varenda dag. Det är något jag verkligen beundrar hos dem, deras styrka. 

Som sagt så är det väldigt svårt att beskriva. Jag kan inte ens förklara för mig själv vad jag känner, ännu mindre uttrycka mig i ord. Därför kommer det en bildbom från vår dag! 

/Matilda Fransson 

 
 
 
 
 
 

 

1 kommentarer

Malin Leander

08 Feb 2014 21:03

Jag tänker på er och kan inte förstå det ni får se men ni kommer få upplevelser för resten av livet att ta lärdom av och var tacksamma för det ni har!

Bamsekramar till er allihopa från Amandas mamma

Kommentera

Publiceras ej